Nem igazán ismerem Wes
Anderson munkásságát, eddig csak az A fantasztikus Róka úr című
rendezését láttam. Így aztán nem voltak különösebb
elvárásaim, amikor beültem A Grand Budapest Hotelre, amin egész
jól szórakoztam, mégis csalódottan távoztam a moziteremből.
Hogy miért? Azt
hagyjuk inkább későbbre, mert a filmnek annyi szerethető eleme
van, hogy azok elsőbbséget élveznek. Kezdjük ott, hogy a
rendező-forgatókönyvíró által megalkotott környezet egyszerűen
zseniális! A színek, a hangulat, a stílus remekül összeillenek
és így létrehoznak egy élőszereplős mesevilágot, ahol
bármilyen abszurd dolog megtörténhet. Ez nagyon tetszett, és
minél eszementebb húzások követték egymást, annál jobban
szórakoztam. Főleg, mivel ezeket a húzásokat nem akármilyen
színészgárda vitte véghez. Ralph Fiennes, Edward Norton, Bill
Murray, Harvey Keitel mind-mind olyan alakításokat nyújtanak,
amilyent ezektől a nevektől várni lehet. Külön kiemelném Willem
Dafoe-t az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb gyilkosának
szerepében, és Adrien Brody-t, akinek kötelező lenne egy Salvador
Dali életrajzi filmben szerepelnie.
Tehát minden színész
szuper, láthatóan élvezik a játékot, a hangulat pedig magával
ragadó. Mi lehet akkor az, ami bennem csalódást keltett? Az, hogy
nem sikerült egy valamire való történetet elmesélni.
A sztorinak se keze se lába, és többször is unalmasnak éreztem.
A 100 perces játékidőben bőven akadnak időhúzó jelenetek,
például rögtön a film elején teljesen feleslegesen haladunk
visszafelé 4 idősíkon keresztül, ahelyett, hogy kapásból
elkezdődne a cselekmény, aztán később is vannak durván elhúzott
párbeszédek. Talán a koncepció részét képezte az
összefoltozott történet, de számomra ez még egy meséhez mérten
is bugyutának tűnt, nem is beszélve a befejezésről, ami igazából
nem is volt. Mintha összeragadt volna a forgatókönyv utolsó pár
lapja, és ezt senki sem furcsállta volna.
Nem akarom nagyon
lehúzni a filmet, mert sok téren tényleg remek, de a történet
hiányosságai – vagy talán inkább hiánya – mellett sehogy sem
tudok elmenni. Nem tudom, hogy ez a jelenség Wes Andersonnál
mennyire általános, de szerintem jelen esetben jó ötlet lett
volna egy társ-forgatókönyvíró alkalmazása. Így inkább csak
egy-egy jelentre emlékszem szívesen vissza, az alkotás egészét
tekintve sokkal vegyesebb érzelmeim vannak. Értékelés: 70%.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése