Éjjeli féreg (Nightcrawler)

Az előzetes nagyon tetszett, és bíztam benne, hogy jó lesz a film is, de azért voltak kétségeim afelől, hogy ebből a témából mit lehet kihozni. Aztán két óra alatt az alkotók meggyőztek róla, hogy nagyon is sokat!


Kezdjük ott, hogy amit Jake Gyllenhaal művel, az egyszerűen zseniális. Kapott egy érdekes, összetett karaktert, és ő minden egyes részletét hátborzongatóan hiteles módon formálta meg, teljes átváltozásról van szó. A járása, a testtartása, a beszéde, a szája szélén egyre gyakrabban megbújó kis mosoly, szóval tényleg mindenre odafigyelt, és ez meg is látszik az eredményen, vagyis Louis Bloomon. Ő egy tipikus lúzer, aki piti lopásokból tartja fent magát, és kezdetben nem az amerikai álomra hajt, csak egy meló kell neki, amiben jó. A sors úgy hozza, hogy ez a meló éppen a minél véresebb balesetek, bűntények kamerázása lesz, de ezt Louist egyáltalán nem zavarja. Sőt, elég számára egy apró elismerés, máris vérszemet kap, és megmutatja, hogy tényleg gyorsan tanul. Amint megérzi a siker ízét, elhatározza, hogy akármibe is kerül, ő lesz a legjobb a szakmájában.

A sztori logikusan felépített, a főszereplő jellemfejlődése (vagy inkább torzulása) folyamatos, és nincs túlságosan elrugaszkodva a valóságtól. Többször is azt éreztem a karakterek mocskos húzásaival kapcsolatban, hogy ez akár a való életben is simán megtörténhet, például az egyik kedvenc jelenetem volt, amikor a hírműsor szerkesztője folyamatosan diktálta a hírolvasóknak a vezényszavakat, amiket használva a nézőket minél jobban meg tudják félemlíteni, így pedig valószínűbb, hogy nem kapcsolnak át másik csatornára.

Az Éjjeli féreg témaválasztása kellően merész, a megvalósítás pedig remek. Ezúttal nem a bűnözők vagy a rendőrök, hanem az őket látszólag kívülállóként rögzítő videós szemszögéből látjuk az eseményeket, az izgalom azonban így sem marad el, végig érezhető a feszültség. A film részben groteszk felemelkedéstörténet (brutális, ahogy Lou Bloom megalázkodó csúszómászóból céltudatos és arrogáns nagymenővé válik), részben pedig média,- és társadalomkritika is, és mindkét fronton szuperül teljesít. Értékelés: 100%. Rengeteg az emlékezetes jelenet, az élmény maradandó, az újranézés pedig garantált – egyértelműen az év egyik legjobb filmje!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése