Vannak olyan filmek,
amik után egyszerűen fáj kimenni az utcára, mert rosszul esik
kiszakadni a vásznon látott világból. Imádom ezt a keserédes
érzést, és azt is, hogy egészen különböző filmek tudják
elérni ezt a hatást nálam. Legutóbb a pörgős és agyatlan
Halálos iramban 6 „ütött ki” teljesen, most pedig a lassú és
érzelmes A búcsúkoncert című alkotásnak sikerült ugyanez.
Egy 25 éve együtt
zenélő vonósnégyes tagjainak életébe akkor kapcsolódunk be,
amikor a csellistánál a Parkinson-kór első jelei mutatkoznak,
a kézremegés pedig ugye nem túl szerencsés egy zenésznél,
szóval a visszavonulását tervezi. Azonban közel sem ez az
egyetlen probléma, ami a kvartettet érinti. Mindössze ez bontja
meg a látszatidillt, és ennek hatására törnek elő lavinaként
az eddig felszín alatt rejlő gondok, illetve csapódnak ezekhez
újabbak. Van itt minden: a zenéhez való konzervatív illetve újító
hozzáállás ellentéte, megcsalás, elkapkodott házasság, gyorsan
fellángoló szerelem, és itt még nem is ér véget a sor. A
búcsúkoncert viszont mindezek ellenére nem nyomasztó film.
Komoly, súlyos dráma, de nem veszi el a néző kedvét az élettől.
A fantasztikus
színészi játékok illetve a remek párbeszédek
hatására pedig a fenti konfliktusok és a karakterek közti
kapcsolatok is pontosan vannak bemutatva. Szívesen részletezném,
hogy mennyire reális a dráma és az érzelmek, de nem menne
anélkül, hogy túlzottan filozofikus legyek – ami pedig nem
vagyok – szóval lezárom ennyivel: minden klappol.
A színészek közül
Christopher Walken és Philip Seymour Hoffman hozzák a tőlük
elvárható magas szintet, de mellettük a kvartett másik két tagja
Catherine Keener és Mark Ivanir; illetve Imogen Poots is remek
alakítást nyújtott. A befejezésben érdemes figyelni az arcukat,
mert ott már szavak sem kellenek az érzéseik kifejezéséhez. A
feloszlás szélén álló, ezer sebből vérzi, mégis rengeteg
embert vonzó, és együtt profin zenélő – és itt most teljesen
mindegy, hogy milyen műfajt játszó – zenekar látványában van
valami szomorú és felemelő egyszerre.
Csodálatos filmről
van szó, az ilyen élményekért érdemes moziba járni, ha azonban
mindenképp hibát akarok keresni benne, akkor leginkább a kissé
talán túlzott lassúsága jut eszembe. Lehetett volna némileg
rövidebbre venni a játékidőt, de filmes legyen a talpán, aki
eldönti, hogy a remek jelenetek közül melyik legyen megkurtítva,
vagy teljes egészében kihagyva, és a 105 perc amúgy sem rémisztő
filmhossz. 95%-ot adok rá, mert néha nem kötött le
teljesen, de ez lehet az én hibám is. Mindenkinek ajánlott, aki
néha vevő egy kissé művészibb drámára, még akkor is, ha az
illető magától soha nem hallgatna komolyzenét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése