Michael Bay a
Tranformers-trilógia után most egy akció-vígjátékkal
jelentkezik, amit önmagához képest zsebpénzből hozott össze
(eddig csak a Bad Boys első részére költött kevesebbet, de azt
még 95-ben forgatta). Nincsenek sem látványos robbanások, sem
mindent elsöprő zúzások, a Pain & Gainben a leghatalmasabb
erő az ember hülyeség.
Amiről jól tudható,
hogy ha a kellő akaraterővel és szorgalommal párosul, akkor
hatalmas eredményeket képes elérni – persze az esetek
többségében negatív értelemben. Nem kivétel ez alól a személyi
edző Daniel Lugo (Mark Walhberg) sem, aki az amerikai álom
megszállottja. Túl sokszor látta azokat a filmeket, amikben egy
egyszerű senkiből befolyásos gengszter lesz, illetve szó szerint
értelmezett egy „hogyan gazdagodj meg gyorsan”-típusú
előadást, és két súlyzózás között össze is állt a fejében
a nagy terv. Kell hozzá két társ plusz egy sikeres, gazdag -
és hősünket éppen ezekért irritáló - áldozat, akitől majd
jól elszednek mindent, amije van. De nem ám valami furmányos
átveréssel, hanem az ennél sokkal egyszerűbb „testépítő
módszerrel”, vagyis elrabolják, fogva tartják, megkínozzák,
aztán majd csak aláírja a papírt.
Eközben pedig
egyértelművé válik, hogy a fogoly és a fogva tartók közötti
szellemi különbség, még az anyaginál is hatalmasabb. Az utóbbiak
sorra halmozzák a hibákat, de végig meg vannak győződve róla,
hogy vérprofik. Mark Wahlberg a banda „agya”, de még ő sem
sokkal okosabb egy növénynél, a börtönben kereszténnyé váló
Dwayne Jonhson (érdemes figyelni a pólóit), illetve a totál őrült
Anthony Mackie esetében pedig még ennél is rosszabb a helyzet.
Mindhárman az agyatlan testépítőkről alkotott sztereotípiát
erősítik, nem mások ők, mint Florida kigyúrt redneck-jei.
A szerencsétlenkedő
bűnözők sztoriját meg lehetett volna csinálni a Fargo-féle
szikár stílusban is, de Bay inkább egy harsányabb vígjáték
mellett döntött. Be is jött neki, mert a poénok többsége jó,
és emellett van egy ironikus, szatirikus felhang is a filmben.
Például az egyik legőrültebb jelenet közben emlékezteti a
nézőket arra, hogy amit látnak, az még mindig egy igaz történet
(ami persze ki van színezve, de tényleg sok az egyezés). Erre
szükség is van, mert hatalmas képtelenségek követik egymást, és
a kissé akadozó első 15-20 perc után egyre pörgősebb és
jobb lesz a film.
Értékelés: 80%,
többször nézhető (és többször nézendő!) mozi, ami
szórakoztató, vicces, illetve néhol még elgondolkodtató is, és
az a furcsa eset áll fent, hogy egyértelműen jobban tetszett az
előzetesénél. Amikor már éppen temettem volna, Michael Bay éppen
akkor tette oda!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése