Nem vagyok oda a
háborús filmekért, de, ha valamit Clint Eastwood rendez, akkor
arra műfajra és témára való tekintet nélkül kíváncsi vagyok.
Ebben az esetben az még inkább felkeltette az érdeklődésemet,
hogy a II. világháborúban az amerikaiak és japánok között
zajlott Ivo Jima-i csatát mindkét szemszögből bemutatják a
filmek. A két alkotás egyszerre lett forgatva, és a rendező
egymás utáni megtekintésre szánta őket (így is tettem), ezért
egy közös élménybeszámolót írok róluk.
Szerencsére Eastwood
egyik esetben sem magát a háborút állítja középpontba, hanem
inkább az egyszerű emberekből lett katonák sorsát és a hősök
kreálásának fontosságát mutatja be. Vannak persze izgalmas,
feszült csatajelenetek is, de ezek sem egészen olyanok, mint a
hasonló művekben: a fakó színek, és a látvány hatására olyan
érzésem volt, mintha nem is filmet, hanem egy hiteles
rekonstrukciót néznék, és ezzel is közelebb kerültek hozzám a
látottak. A dicsőség zászlajában a híres fotón látható
zászlóállító katonákat hazaküldik a frontról, és népszerű
hősöket csinálnak belőlük, hogy visszaadják az amerikaiak
háborúba vetett hitét. Amíg a társaik továbbra is Ivo Jima
szigetén harcolnak, ők különböző rendezvényeken lépnek fel,
és kötvényeket reklámoznak, hogy ezzel pénzt szerezzenek a
hadviselésre. Egyáltalán nem tartják magukat hősnek,
mindegyikőjüket szörnyű emlékek gyötrik, és zavarja őket,
hogy kirakati bábu lett belőlük. Azonban nincs mit tenni, a
háborúkat nem csak a fronton vívják, szükség van olyan
idealizálható, egészségesen hazatérő katonákra is, akik meg
tudják oldani a sereg anyagi támogatását. Arról persze egy szó
sem esik, hogy ők az elenyésző kisebbség, a többség vagy az
életéért küzd, vagy már meghalt. Az amerikai népnek csak a
hősök kellenek, őket akarják látni, belőlük akarnak hasznot
húzni. A film hangneme eléggé kritikus, ezért is sajnáltam, hogy
néha a visszaemlékezések közben túl pátoszi a hangulata.
Ezzel szemben a Levelek
Iwo Dzsimáról című alkotásban már nyoma sincs az efféle
emelkedettségnek. Itt ugyanezt a csatát láthatjuk a japán
harcosok szemszögéből. Róluk könnyen azt hihetnénk, hogy
egytől-egyig a hazájukért az életüket bármikor feláldozó
hősök, de ez nincs teljesen így. Köztük is vannak egyszerű
emberek, akiknek nincs ínyére a háború, és haza akarnak jutni a
családjukhoz. Persze vannak a sztereotípiának teljesen megfelelő,
hagyománykövető, végsőkig elszánt japán tisztek is, de a
frissen érkező tábornok nem osztozik a véleményükön, és ebből
konfliktusok keletkeznek. Ő inkább a taktikus hadviselést, szükség
esetén a visszavonulást támogatja a bátor öngyilkos akciókkal
szemben, és nem akar feleslegesen embereket veszíteni. Ugyan ez a
film végig a háborúban játszódik, itt sem a harcok bemutatása a
leghangsúlyosabb (a játékidő eloszlását tekintve sem), sokkal többször megjelenik a fent említett
eltérő japán gondolkodásmódokból fakadó ellentét. Az a
folyamat is érdekes, ahogy a katonák kezdik elveszteni a hitüket,
és rájönnek, hogy a tanításuk – miszerint az összes amerikai
gyáva és alávaló – nem állja meg a helyét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése