Ilyen létezik?!
Nagyjából 5 év várakozás után, az elősző részek minőségéből
fakadó erősen pozitív előítélettel ültem be a filmre, és
mégsem kellett csalódnom, sőt! Richard Linklater, Julie Delpy és
Ethan Hawke olyan magabiztosan egészítették ki trilógiává a két
– mostanra már nem annyira – fiatal szerelmes történetét,
hogy az előtt csak meghajolni lehet.
Ez az írás sem
részletekbe menő értékelés, hanem inkább egy köszönőlevél a
fenti alkotóknak, amiért egy száz százalékos filmet tettek le
az asztalra. Onnantól kezdve, hogy Jesse és Céline elkezdenek
beszélgetni, teljesen egyértelművé válik, hogy nem lesz itt
semmi gond. A színészek és a karakterek most is legalább
annyira szuperek, mint 18 éve, az első rész készültekor.
(Basszus, ha valaki annak a hatására bevállalt egy kalandot, és
nem a tervezett módon sült el a dolog, akkor akár már közel
felnőtt korú gyereke is lehet belőle.) A köztük lévő kémia
hibátlan és a párbeszédeken is érződik annak a jótékony
hatása, hogy a rendező és a két főszereplő együtt írta őket.
Pontosan ismerik mindkét karaktert, tudják milyen változásokon
mehettek keresztül, mi történt velük a 9 évvel korábbi, párizsi
éjszaka után, és ettől ez a történet is teljesen hihetővé,
- néhol fájdalmasan – életszagúvá válik. Jesse és Céline
sok tekintetben ugyanolyanok, mint amikor először találkoztak,
mindkettejük személyisége pont annyit módosult, amennyi a
körülményekhez képest reális. Végre elérték, amit akartak:
összejöttek és gyerekeik vannak. Sok filmben ez már a happy end
lenne, de ez itt – akárcsak az életben – nem egészen így
működik. A csodaszép görög környezet és a vidám emberek
társasága ellenére is felmerülnek problémák. Hiába egyértelmű
az egyik pillanatban, hogy ők ketten összeillenek, ha egy másikban
már valami kisebb-nagyobb dolgon veszekednek. Természetesen a cselekmény túlnyomó részét most is a kettejük közti dialógus teszi, de az az "újító" jelenet, amiben a vendéglátóikkal beszélgetnek a vacsoraasztalnál, sem vált az alkotás kárára.
Feleslegesnek tartom,
hogy tovább méltassam a filmet, aki látta az első két részt,
már ennyiből is érti miről beszélek, aki pedig nem, az sürgősen
pótolja őket. (Egy korábbi írásom róluk ide kattintva olvasható.) Hiába van még csak augusztus közepe, a Mielőtt
éjfélt üt az óra nagyon határozottan bejelentkezett az év
filmje címért, és az előkelő helye már most garantált.
Egyszerre tud vidám, szellemes, és komoly, elgondolkodtató lenni,
emellett pedig nem túl művészi vagy elvont. Hibátlan!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése