Az utóbbi pár évben,
ha valaki általánosságban rossznak kiáltotta ki a magyar
filmeket, akkor leggyakrabban A nyomozót hoztam fel ellenpéldaként,
hiszen Gigor Attila műve remekül megtalálta a művészmozik és az
idétlen vígjátékok közti középutat. Mostantól, ha ugyanez a
téma merül fel, az Isteni műszakot is bátran fogom emlegetni
pozitív kivételként.
Úgy jöttem ki a
moziból, hogy ekkora filmélményben már jó ideje nem volt részem,
és az utcán is még sokáig nem szabadultam a groteszk triumvirátus
hatása alól. Hogy kik is ők? Milán, a főszereplő, egy szerbiai
menekült srác, aki nem fél belevágni egy kétes ügyletbe, hogy
menyasszonyát is átszöktethesse a határon. A két új kollégája
pedig a cinikus és az emberi élet értékéről megkérdőjelezhető,
de határozott elveket valló Fék doktor, illetve a szerethető
őrült Kistamás. Akadnak még érdekes mellékszereplők, de ők
hárman vannak az abszolút középpontban. A Milánt alakító Ötvös
András játéka először kevésbé tetszett, de később már
egyáltalán nem zökkentett ki ez sem. A sztori villámgyorsan
beindult, a rendező-forgatókönyvíró Bodzsár Márk pedig olyan
ügyesen, jó ritmusérzékkel rakosgatta egymás után a
jeleneteket, hogy a végeredményen nem érződik az elsőfilm-jelleg.
A leggyengébb pontot a menyasszonnyal folytatott
telefonbeszélgetések jelentették, de ezekből szerencsére nem
volt túl sok, a többi momentum pedig szuper.
Az alkotás egyik
legnagyobb erősségének azt érzem, hogy zseniálisan eltalálja a
nyomasztó és a vicces közti szűk határvonalat, ez pedig
iszonyúan morbid összhatást eredményez, és eléri, hogy a nézők
folyamatosan olyan dolgokon nevessenek, amiken nem lenne szabad:
például egy emberen, aki meg akar halni a hatalmas bűntudata
miatt. Gyakori eszköz, hogy egy szomorúnak induló jelenet, éppen
a megfelelő pillanatban fordul át komikussá, és így jól
keveredik a két hangulat. Ezek mellett komolyabb kérdések is
felmerülnek (eutanázia, kevésbé esélyes beteg halála a az
esélyesebb érdekében), de ezeken nem mereng sokáig a sztori,
hanem ad egy határozott választ (általában Fék doktornak
köszönhetően), és már megy is tovább. Emiatt az Isteni műszak
nem túl elgondolkodtató film, viszont annál szórakoztatóbb és
emlékezetesebb.
Akadnak a történetben hiányosságok és logikai bukfencek (hol lakott és mit csinált Milán nappal? hogyhogy csak kajára kellett költenie? stb.), de enyhítő körülmény, hogy ezek mind csak utólag jutottak eszembe, mozizás közben egyáltalán nem zavartak. Visszakanyarodva a bejegyzés elejéhez témájában
és hangulatában is a Nyomozóhoz tudnám hasonlítani a halálközeli
szakmák bemutatása, a groteszk hangulat, és az erős karakterek
miatt. A fő különbség köztük az, hogy Bodzsár Márk művének
pörgősebb a cselekménye és harsányabb a humora.
Egy igazán merész,
néhol gátlástalan, jólesően friss és komolyabb üresjáratoktól
mentes elsőfilmet üdvözölhetünk a mozikban és egy olyan
alkotót, akinek a nevét érdemes megjegyezni. Értékelés: 93%,
tényleg igazi élmény volt, olyannyira, hogy holnap ismét beülök
rá. Ott találkozunk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése